Starta en nätbutik
Goda råd till dig som planerar att starta näthandel
När man startar en nätbutik är det viktigt att förbereda sig väl. Affärsidén är grunden till vilka möjligheter butiken har för att lyckas, tillsammans med hur nätbutiken utformas och en bra marknadsföring.
Affärsidén
Då verksamheten bygger på företagets affärsidé är det viktigt den är hållbar och att den är tydligt och enkelt formulerad för bästa effekt på företagets alla intressenter. Affärsidén ska i detta fall utformas med näthandeln som en plattform och besvara nedan fyra områden.
- Kundbehov - Vilket behov ska tillfredställas?
- Kundgrupp - Vilka kunder/till vem ska produkterna rikta sig till? Det är viktigt att fundera på vart behovet finns och exempelvis vilket kön, ålder och intresse kundgruppen har för att utforma och finslipa produkt och marknadsföring efter detta.
- Produktidé - Den produkt som ska uppfylla behovet hos kunden.
- Resurser - Vilka resurser och kunskaper krävs?
Hur ska nätbutiken utformas?
När affärsidén är klar och dess innehållande punkter är bearbetade och besvarade ska man bestämma butikens profil.
Hur vill man att butiken ska uppfattas och vilka kunder ska hitta hit? Fokusera på din kundgrupp och deras behov när butiken och sortimentet utformas då de är dina tänkbara kunder. Gör även en realistisk budget innan du startar din nätbutik.
- Hur ska webbsidans layout se ut? - enkel, intressanta bilder, lite text?
- Sortiment - kundgruppens behov och vilka produkter du erbjuder?
- Vilket näthandelsprogram passar butiken? - Är din nätbutik liten eller stor? Hur mycket ska hanteras manuellt gällande exempelvis plockning och märkning och ändringar? Önskar man ett dyrare program som är kopplat direkt till din nätbutik? Det finns program som kan hyras eller köpas i alla prisklasser.
- Vilket betalsystem ska användas? - Till små butiker kan fakturering och postförskott användas. Det finns annars betalningslösningar för säkra betalningar som SSL,- kryptering av uppgifter mellan avsändare och mottagare.
- Hur ska butiken läggas ut på nätet? - Hyra plats på webbhotell, egen server eller färdig butik på nätet?
- Hur ska butiken synas på nätet? - Hur ska kunderna hitta hit? sökmotoroptimering, marknadsföring?
- Hur ska transporter lösas? - Hur ser butikens profil ut? Ska transporterna vara miljövänliga? Ska transporten gå direkt från leverantören till kund eller via nätbutikens lager? Viktigt är att leveransen sker relativt snabbt ut till kund då snabba transporter är en konkurrensfördel.
Marknadsföring
För att få kunder måste du synas och därmed marknadsföra din nätbutik och dina produkter. Detta kan göras på många vis, som via nättidningar, bloggar, sökmotormarknadsföring där man betalar för att komma högt upp i träfflistan, banners- annonser på andra hemsidor mot betalning eller via traditionella medier.
Butiken måste även har ett eget domännamn för att kunderna ska kunna hitta din nätbutik vilket kan köpas hos bland annat www.loopia.se/. Butiken bör även vara sökbar i olika sökmotorer.
Goda råd till den som ska starta en nätbutik
- Lägg ner tid på en hållbar, tydlig och enkelt formulerad affärsidé.
- Fokusera på affärsidéens fyra olika områden för att vara väl förberedd- kundbehov, kundgrupp, produktidé och resurser.
- Bestäm nätbutikens profil och sortiment utifrån din kundgrupp och deras behov som grund.
- Gör en budget innan du startar din nätbutik.
- Nätbutikens utformning med ovan punkter är viktigt att ta ställning till, som vilket näthandelsprogram och hur betalningar och transporter ska lösas.
- Marknadsföringen är väldigt viktig för att butiken ska synas! Utan en bra marknadsföring har du inga kunder.
- Ta hand om din kund, före, under och efter köp.
Till vänster i menyn finner ni länkar till intressanta och nyttiga webbsidor för att starta webbutik!
Alla bilder och foton är tecknade, fotade och bearbetade av Line Ryderfelt 2014