Hemsidans olika funktioner
Internet i företagets kommunikation och marknadsföring
Ett företag kan ha olika funktioner via sin hemsida för att kommunicera och marknadsföra sig mot sina kunder. Beroende på vilket slags företag det är och på vilket sätt de vill synas så finns tre olika funktioner:
- Informativ; En informativ hemsida är grunden i alla hemsidor, oftast informerar man om företaget och dess produkter. Denna funktion passar främst till företag som säljer sina produkter i detaljhandeln och företag som säljer sina produkter via personliga möten. Vill man att kunden till viss del ska kunna samspela med företaget via enkäter, formulär, instruktioner och handböcker som kunden ska kunna ladda ner så har man skapat sig en interaktiv hemsida.
- Säljande; Vill man att kunden ska kunna köpa och göra beställning direkt via hemsidan så utformas hemsidan därefter. Här har företaget möjlighet att kombinera sin eventuella butik- eller postorderförsäljning med näthandel.
- Relationskapande: Företaget kan även ge kunden möjlighet att "bli en del" av företaget genom tävlingar, spel och att lämna synpunkter. Företaget skapar sig då en relation med sina kunder. Detta kan även göras via exempevis länkar till sociala medier som bloggar och facebook med mera. Man låter kunden få vara med och påverka via dessa funktioner.
Olika typer av nätbutiker
Det finns olika typer av nätbutiker som fysiska butiker och postorderföretag som även bedriver näthandel, och renodlade nätbutiker. De flesta renodlade nätbutiker har ett eget lager där plockning och transport sker till kund. Om företaget har specialprodukter eller bedriver internationell handel så kan det lämpa sig bättre att inte ha ett eget lager. Då sker istället beställning av varor och packning direkt från leverantör efter det att kunden gjort sin beställning till näthandelsbutiken.
- För vanliga fysiska butiker eller postorderföretag kan man se näthandeln som ett komplement för att vidga sina möjligheter att nå fler kunder. Här bör företaget ha en balans och rätt organiserat mellan butik och nätförsäljningen för att inte skapa merkostnader vid plockning av varor och onödiga kostnader för lokaler.
- För de renodlade näthandelsbutikerna är hemsida, beställning, plockning och transport anpassade efter näthandeln. Det är en del av företagets affärsidé som då kan medföra bättre priser och/eller snabbare leverans.
Halens är ett exempel på postorder/näthandelsföretag som även har en lagerbutik där de vid vissa tillfällen arrangerar utförsäljning av utvalda produkter. Dessa utförsäljningar annonseras bland annat på Blockets hemsida.
Ett annat exempel är H&M som från början är en vanlig butik och postorderföretag, men har sett sina möjligheter att nå fler kunder via näthandeln.
Recension av modeföretaget Nelly´s hemsida
Jag har valt att recensera Nelly.com/se som är nordens största nätbutik för mode och skönhet:
- Hemsidans layout är logisk och lättläst. Oavsätt om man gillar mode så är sidan tilltalande och intresseväckande. Den är enkel, snygg, lätt att hitta på och aktuella erbjudanden syns på förstasidan.
- 7 "klick" för att komma till beställning då man måste välja storlek/färg och 8 "klick" för att avsluta köpet.
- Nelly erbjuder ett brett sortiment av många olika varumärken. Här kan du hitta kläder, skor, accessoarer och skönhet för dam och herr. Nyheter varje dag!
- De köphjälpmedel som finns på sidan är bland annat sökfunktion där man kan söka på produkt, namn eller märke. Köptips finns på första sidan genom erbjudanden som rabatter och tips och butikens kampanjer kan man se längst ner på sidan. Man kan även se en kort filmsekvens i form av en catwalk på det plagg man är intresserad av. För att se bästsäljarna klickar man på "topplista" och aktuella nyheter finns även det i menyn.
- Produktinformation på varorna är bra. De beskriver material och finesser med produkten. När det gäller kläder finns även information om hur lång modellen på bilden är och vilken storlek hon bär. Detta kan vara användbart då man inte själv har möjlighet att prova plagget innan beställning.
- Nelly.com använder sig av kundrecensioner och bloggar som länkar till den aktuella varan på Nellys hemsida. Detta kan locka kunden och samtidigt får höra vad andra kunder tycker som har köpt varan. I övrigt kan man följa butiken på Facebook, Pinterest och Instagram med flera.
- För att handla på Nelly.com måste man registrera sig för att de ska få tillgång till den adress som leverans ska ske till. De rekommenderar dock att man skapar ett användarkonto. Ingen minsta beloppsgräns för köp finns.
- Det skapas en orderbekräftelse i "kassan" vid beställning. Nelly.com skickar även ett leveransbekräftelsemail när ordern skickas. Detta ska normalt ske inom 3-5 dagar.
- De kostnader som tillkommer utöver varans pris är 45 sek vid beställning under 100 sek. Väljer man faktura kostar detta 29 sek.
- För att få handla på Nelly.com måste du fyllt 18 år.
- Reklamation görs genom att fylla i en returnota som följer med orderns följesedel. När varorna har skickats tillbaka och registrerats hos Nelly.com så betalar de tillbaka pengarna till kunden.
Till vänster i menyn finner ni länkar till intressanta och nyttiga webbsidor gällande hemsidans olika funktioner!
Alla bilder och foton är tecknade, fotade och bearbetade av Line Ryderfelt 2014