Handel med varor på nätet
Handeln med varor på internet ökar och det blir allt smidigare, mer tillgängligt och man får ta del av ett ökat utbud i flertalet branscher. De fysiska butiker som tidigare inte använt sig av näthandel börjar se att det finns både försäljningsmöjligheter och konkurrensfördelar med näthandeln.
Det säljs fortfarande mycket kläder, böcker och mediaprodukter över nätet medan även bygghandeln ser ut att öka.
Konsumenternas handel på nätet: E-barometern
Handeln via nätet ser ut att öka även i framtiden och nya branscher hittar hit. Det är som tidigare nämnts en konkurrensfördel att kunna synas "överallt" och ofta ett smidigare sätt för kunden att handla.
Enligt en artikel från april 2013 på HUI, Handelns utredningsinstitutets hemsida, baserat på en rapport av HUI Research på uppdrag av GS1 Sweden; www.hui.se/nyheter/e-handeln-kan-na-13-procent-om-fem-ar står det att näthandeln kan nå hela 13% av den totala detaljhandelsomsättningen inom 5 år. De ser ut som att byggvaror, mat och inredning kommer att öka mest de kommande åren. Mer aktuella siffror enligt uppgifter på HUI´s hemsida är att prognosen för näthandeln talar för en ökning med hela +15% år 2014.
E-barometern;
Enligt E-barometern www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/e-barometern som ges ut en gång i kvartalet av PostNord i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research har detaljhandelns försäljning ökat med 17% i Sverige det tredje kvartalet 2014. I rapporten räknas varor som sålts till konsument via internet och skickas hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal. Enligt denna rapport ökade försäljningen inom barnartiklar/leksaker stort, men även byggbranschen. Elektronik/mediabranschen fortsätter att öka. Kläder och skor som tidigare minskat under ett par kvartal har försäljningen satt fart för igen. Näthandeln via mobila enheter är på uppåtgång detta kvartal.
I e-barometerns rapport för kvartal tre 2014 har de även undersökt hur kunderna väljer ut varor som leder till köp. Cirka hälften av kunderna svarar att de gjort research på varan via nätet men därefter köpt den i en fysisk butik. Det är däremot inte lika vanligt att titta/prova ut varan i en fysisk butik, för att sedan handla den över nätet, detta står endast för cirka 16%.
Shoppinghjälp på nätet
Så genomför du en köpprocess med hjälp av söktjänster
När du handlar på nätet kan du gå in på hemsidan direkt eller använda dig av en sökmotor som Google eller Yahoo! Om du däremot inte har tillräckligt med information om produkten, eller vet vart du ska köpa den så är det bästa sättet att använda sig av en söktjänst som exempelvis www.pricerunner.se/ eller www.allaannonser.se/ för begagnade varor. En köpprocess via nätet delas upp i tre steg:
- Sök information
- Välj köpställe
- Genomför köpet
Steg 1: När du söker information så kan du via söktjänsten ofta läsa produktinformation och pris. Gäller det teknik eller dyrare produkter kan det vara värt att även söka information via oberoende tester som du exempelvis kan hitta på Råd&Röns- och konsumentverkets hemsida.
Steg 2: När du valt vilken produkt som passar dig ska du välja köpställe, förmodligen en butik som har det bästa priset. Försäkra dig även om att butiken du ska handla av är seriös genom att ta fram information om butiken.
Steg 3: När du till sist bestämt dig lägger du till den vara som du önskar i en "kundvagn" på nätbutikens hemsida. Därefter går du "till kassan" för att genomföra ditt köp. Var även uppmärksam på eventuella merkostnader som fakturaavgift eller fraktavgift, så du vet den totala slutsumman.
Fördelar med exempelvis Pricerunner är att de presenterar resultat från återförsäljare oavsett avtal eller ej, därmed får besökaren ut ett brett antal alternativ att välja bland. Nackdelen är dock att söktjänsten endast är programerad för att söka bland ett begränsat och förutbestämt antal butiker, vilket gör att man aldrig kan få en "full helhetsbild" av marknaden.
Förslag på söktjänster inom tre produktområden:
www.bokfynd.nu/ är en söktjänst där du kan söka det bästa priset i nätbokhandeln med över 6 miljoner titlar.
www.allaannonser.se/ är en söktjänst där du kan hitta annonser för begagnade varor, jobb, bostäder, tjänster och biljetter.
www.prisjakt.nu/ hjälper dig att hitta rätt produkter och priser, men även informationom om ångerrätt och tullfrågor.
Näthandel i utveckling
Jag tror att handeln med varor över nätet smått kommer att blomstra och jag ser det som en självklar och positiv utveckling för både köp- och säljmarknaden.
I framtiden tror jag att fler branscher kommer att hitta in i näthandeln. Den fysiska handeln kommer att finnas kvar men, för att överleva måste butikerna fokusera extra för att locka kunder till sin butik. Det krävs en hjälpsam personal, trevlig miljö och rimliga priser för att få kunderna att köpa varan här.
Jag tror att det som kan säljas över nätet, kommer att säljas över nätet i framtiden. För vissa branscher kommer det att vara tuffare och måste därmed hitta sina produkter eller sitt sätt att sälja över nätet. Endel möbelbutiker som har nätbutiker har så kallade "showroom" som kan vara nödvändigt om möbelförsäljningen ska öka, framförallt när det gäller soffor, sängar och andra "bekvämlighets-produkter".
Som jag skrivit tidigare tror jag på bygghandeln, då enklare verktyg och material som lätt kan levereras. Om matbutikerna även gör det smidigare att handla färdiga matkassar, utan att teckna abonnemang, så tror jag även här att de kan öka stort.
Ofta ökar den totala konsumtionen genom åren, och ger därmed utrymme till att näthandelns siffror ska öka.
Till vänster i menyn finner ni länkar till intressanta och nyttiga webbsidor för handel med varor på nätet!
Alla bilder och foton är tecknade, fotade och bearbetade av Line Ryderfelt 2014